Institutionelles Repositorium
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Hier finden Sie sämtliche Beiträge der redaktionell vom Leibniz-Instituts für Bildungsmedien betreuten Publikationen im Volltext sowie eine möglichst vollständige Sammlung weiterer (nicht der Bildungsmedienforschung angehörige) Publikationen von Mitarbeiter*innen des Leibniz-Instituts für Bildungsmedien.
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Item The European Forum for Reconciliation: A new format for international collaboration and research on educational media(2023-11) Fuchs, Eckhardt; Sammler, Steffen; Czerwińska, Patrycja; Jez, Katarzyna; Wiatr, Marcin; Sadowski, Dirk; Watson, Nicola; Westermeyer, WibkeItem Georg Eckert: A Driving Force in International Textbook Revision and Cultural Policy(2021-07-12) Bode, Matthias; Defrance, Corine; Fuchs, Eckhardt; Pfeil, Ulrich; Sammler, Steffen; Strobel, ThomasGeorg Eckert, the ‘founding father’ of the Institute for International Textbook Research that still bears his name, helped shape the field of textbook research, the educational landscape and international cultural policy in the early years of the Federal Republic of Germany. His larger-than-life personality had a lasting impact and his impressive life’s work endures. Georg Eckert has fascinated many academics, who have applied a range of distinct disciplinary and institutional perspectives to their explorations of his work as a historian, cultural anthropologist, educator and actor in cultural foreign policy.Item Georg Eckert. Grenzgänger zwischen Wissenschaft und Politik(Göttingen: V&R unipress, 2017-11-10) Mätzing, Heike Christina; Pollmann, Klaus Erich; Kopitzsch, Wolfgang; Himmelmann, Gerhard; Grebing, Helga; Jarck, Horst-Rüdiger; Kocka, Jürgen; Ludewig, Hans-Ulrich; Harstick, Hans-Peter; Dowe, Dieter; Mayer, Ulrich; Kořalka, Jiří; Bode, Matthias; Sammler, Steffen; Defrance, Corinne; Pfeil, Ulrich; Strobel, Thomas; Fuchs, Eckhardt; Keller, Thomas; Eckhardt; Dowe, Dieter; Fuchs, Eckhardt; Mätzing, Heike Christina; Sammler, SteffenDer Pädagoge und Historiker Georg Eckert gehörte zu den Persönlichkeiten, die nach den Erfahrungen des Zweiten Weltkriegs einen wesentlichen Beitrag zum demokratischen Neuanfang in der Lehrerbildung und der völkerverbindenden Bildungs- und Kulturpolitik der Bundesrepublik Deutschland geleistet haben. Sein Name ist nicht zuletzt mit dem von ihm 1951 gegründeten Georg-Eckert-Institut – Leibniz Institut für internationale Schulbuchforschung verbunden. Dieser Band versammelt die Beiträge einer Tagung, die anlässlich seines 100. Geburtstages von denjenigen Institutionen organisiert worden ist, die durch sein Engagement geprägt wurden: das GEI, die Friedrich-Ebert-Stiftung, die Deutsche UNESCO-Kommission und die TU Braunschweig. Die Autoren beleuchten wichtige Stationen aus Eckerts Leben und Wirken sowie dessen facettenreiches, international einflussreiches Werk.Item Schulbücher zwischen Tradition und Innovation. Ein Streifzug durch die Geschichte des Georg-Eckert-Instituts(Georg-Eckert-Institut. Leibniz-Institut für Internationale Schulbuchforschung, 2015) Fuchs, Eckhardt; Sammler, SteffenDie vorliegende Broschüre gibt einen Überblick über die Tätigkeiten des GEI seit den Tagen, als Georg Eckert in seinem kleinen Arbeitszimmer die ersten Schulbücher sammelte und mit Kollegen aus Europa und den USA die ersten Schulbuchgespräche begann. Seit dieser Anfangszeit ist das Institut nicht zuletzt durch die Unterstützung des Landes Niedersachsen stetig gewachsen; es hat seine Arbeitsfelder kontinuierlich ausgedehnt und seine Sammlungen beständig erweitert.Item Textbook Production in a Hybrid Age: Contemporary and Historical Perspectives on Producing Textbooks and Digital Educational Media(2016-12-20) Sammler, Steffen; Müller, Lars; Otto, Marcus; Macgilchrist, FelicitasThere is no education without media. But what do we know about how educational media are made? Or how they shape the knowledge constructed in schools? These questions have been approached from various disciplines, using a range of methods. Individual researchers have, however, rarely looked across to see how other disciplines are engaging with these questions. Also, they have mainly focused on the ‘constraints’ limiting textbook publishing or ed-tech design. In this paper, we take an explicitly inter-disciplinary approach, and suggest a shift in perspective: By exploring the practices of publishers, authors and editors, as well as material-semiotic practices, research can shed new light on the contingencies of how ‘what counts as worth knowing’ is selected. This position paper thus provides an overview of current scholarship on four aspects of production practices (1. Authors and Authorship, 2. State and Interest Groups, 3. Political Economy and Business Models, 4. Technological and Media Change). We suggest two directions for future scholarship: First, we highlight the need for more international, comparative and praxis-orientated empirical research on textbook production and ed-tech design. Second, we propose that the debates on economic models be placed in their historical contexts and subjected to critical scrutiny. In order to use our research object itself (ed-tech) to open a dialogue across disciplines, we encourage readers to open the article in their browsers and comment on the paper using the non-profit hypothes.is annotation tool (https://hypothes.is/).