Schulbuchforschung und -analyse

Permanent URI for this collectionhttps://dspace2.gei.de/handle/11428/13

Browse

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Thumbnail Image
    Item
    Wissenschaftliche Recherche und Analyse zur Gestaltung, Verwendung und Wirkung von Lehrmitteln (Metaanalyse und Empfehlungen)
    (2011-11) Niehaus, Inga; Stoletzki, Almut; Fuchs, Eckhardt; Ahlrichs, Johanna
    Entsprechend dem Anforderungskatalog der Bildungsdirektion Zürich konzentriert sich die Analyse des Forschungsstandes auf die empirische Lehrmittelforschung aus dem deutschsprachigen und anglo-amerikanischen Raum der letzten zwanzig Jahre. Nur vereinzelt werden wegweisende Studien vor dieser Periode hinzugezogen. Grund dafür ist, dass sich der traditionelle Fokus der Forschung auf das Schulbuch seit Mitte der 1990er Jahre auf die Analyse neuer Medien im Unterricht ausgeweitet hat. Diese Konkurrenz, die die Funktion des Schulbuches als Leitmedium im Unterricht infrage stellte, führte dazu, dass in der Schulbuchforschung zunehmend empirische Untersuchungen zur Verwendung, zum Einfluss und zur Gestaltung von Schulbüchern einsetzten.
  • Thumbnail Image
    Item
    Changing histories. Japanese and South African textbooks in comparison (1945 - 1995)
    (Göttingen: V&R unipress, 2011) Nishino, Ryôta
    The teaching of history in South African and Japanese schools has attracted sustained criticism for the alleged attempts to conceal the controversial aspects of their countries’ past and to inculcate ideologies favourable to the ruling regimes. This book is the first attempt to systematically compare the ways in which education bureaucracy in both nations dealt with opposition and critics in the period from ca. 1945 to 1995, when both coun tries were dominated by single-party governments for most of the fifty years. The author argues that both South African and Japanese education bureaucracy did not overtly express its intentions in the curriculum documents or in the textbooks, but found ways to enhance its authority through a range of often subtle measures. A total of eight themes in 60 officially approved Standard 6 South African and Japanese middle-school history textbooks have been selected to demonstrate the changes and continuity.