Fachliches Repositorium

Permanent URI for this communityhttps://repository.gei.de/handle/11428/2

Kostenfrei zugängliche Publikationen aus dem Bereich der internationalen schulischen Bildungsmedienforschung

Browse

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Thumbnail Image
    Item
    Erinnerungskultur der frühgriechischen Geschichte im deutschen Schulgeschichtsbuch für höhere Lehranstalten der Region Preußen/Berlin-Brandenburg vom deutschen Kaiserreich bis zur Gegenwart
    (2015-09-21) Wunder, Maik;
    Der vorliegende Beitrag sucht eine Forschungslücke zu schließen, indem er prüft, wie das Fachwissen zur frühgriechischen Geschichte (indoeuropäische Sprachwissenschaft, Archäologie, Geschichtswissenschaft) mit dem Schulbuchwissen der Zeit von 1871 bis zur Gegenwart korreliert. Das Konstruktorium Schulbuch weicht dabei insbesondere durch seine isolationistische und territorial begrenzte Perspektive erheblich vom fachwissenschaftlichen Diskurs ab. Die griechische Frühzeit erscheint erinnerungskulturell auf Schulbuchebene als verlängerter Arm der eigenen sozialen, biologischen und territorialen Identität.
  • Thumbnail Image
    Item
    Recent debates on Greek history textbooks: The case of the contemporary history textbook for 6th grades by Maria Repousi
    (Georg-Eckert-Institut. Leibniz-Institut für Internationale Schulbuchforschung, 2013-05-08) Bilginer, Emre Metin
    This paper aims to analyse one of the recent debates surrounding history textbook writing in Greece. The debate in question was generated by the publication of a history textbook written by a group of historians, led by the historian Maria Repousi. The centuries-long common history of Greeks and Turks has always been a sensitive issue among the public and politicians alike, and a cause of lively debate. With a new perspective on a number of issues, Contemporary History Textbook for 6th Grades brought about a debate, which engulfed the whole of Greek society. The debate surrounding the book emphasised major political divisions in Greek society and highlighted the way leading political parties and other groupings perceived major historical issues pertaining to the common past of the two nations.