Repositorium des Georg-Eckert-Instituts

Institutionelles Repositorium

Institutionelles Repositorium

 

Hier finden Sie sämtliche Beiträge der redaktionell vom Georg-Eckert-Institut betreuten Publikationen im Volltext sowie eine möglichst vollständige Sammlung weiterer (nicht der Bildungsmedienforschung angehörige) Publikationen von GEI-Mitarbeiterinnen und -Mitarbeitern.

Sammlungen in diesem Bereich

Neueste Zugänge

  • Fuchs, Eckhardt (Georg-Eckert-Institut. Leibniz-Institut für Internationale Schulbuchforschung, 2018-09-11)
    Jahresbericht 2017
  • Fuchs, Eckhardt (Georg-Eckert-Institut. Leibniz-Institut für Internationale SchulbuchforschungGeorg Eckert Institute for International Textbook Research, 2018-08)
    Annual Report 2017
  • Ramírez-Barat, Clara; Duthie, Roger; Rocha, María Andrea; Bentrovato, Denise; Belkziz, Najwa; Fratila, Stefana; Haumschild, Daniel; Clarke-Habibi, Sara; Brankovic, Jasmina; Siddiqui, Nadia; Schelfhout, Thes; Bücking, Ruben (Göttingen: Vandenhoek und Ruprecht, 2018-08-01)
    This volume, with nine original contributions, owes its existence to the Georg Arnhold International Summer School on Education for Sustainable Peace that took place in June 2015 in Braunschweig, Germany, jointly organized ...
  • Bock, Annekatrin; Probst, Larissa (2018-06-29)
    Digitalisierung von Schule ist eines der aktuell prominent diskutierten Themen, welches die Bildungsakteure aus Politik, Schule und Wirtschaft vor zentrale Herausforderungen stellt. Eine überzeugende Antwort auf die ...
  • Green, Yal (2018-06-13)
    This study was carried out following the historical nuclear agreement between Iran and 5+1 countries in April 2015. The agreement marked a major political achievement for the moderate government of Hassan Rohani, who ...
  • Roldán Vera, Eugenia; Cortes Velasco, Christian Ivan (2018-04-11)
    This document presents an overview of policies on school textbooks in four Latin American countries: Chile, Colombia, Argentina and Mexico. Based on a documentary analysis, it reports on the most important aspects of school ...
  • Ping, Bu; Weimu, Rong; Chaoguang, Wang; Qisheng, Wang; Xizhu, Li; Yilin, Jin; Xiaojuan, Ma; Changli, Li; Shihua, Gao; Jidong, Du; Yuan, Bi; Zhimin, Xu; Hangou, Zhu; Qun, Yang; Siyan, Xu; Sumio, Obinata; Tokushi, Kasahara; Yoshifumi, Tawara; Toshiya, Iko; Hiroshi, Ise; Yurika, Ueyama; Ogasawara, Tsuyoshi; Kazuharu, Saito; Song, Yonok; Masataka, Tanaka; Yukiyoshi, Tanaka; Hiroko, Tsubokawa; Hideaki, Tobe; Hayakawa, Noriyo; Honjo, Toki; Matsumoto, Takenori; Maruhama, Eriko; Miyagawa, Hidekazu; Yosuke, Watanabe; Chuback, Sin; Seongbo, Kim; Jeongin, Kim; Hanjong, Kim; Samhun, Pak; Joonhyun, Pak; Jinhee, Pak; Hyeonjong, Wang; Jongmoon, Ha; Inseok, Lee; Inyoung, Choi (Göttingen: Vandenhoek und Ruprecht, 2018-01-01)
    For decades, historians and societal forces have campaigned for rapprochement, reconciliation and dialogue between East Asian nations. This book is a result of these efforts. Debates regarding the interpretation of the ...
  • UNESCO; Georg-Eckert-Institut. Leibniz-Institut für Internationale Schulbuchforschung (Paris: UNESCO, 2018)
    Der Leitfaden „Schulbuchinhalte inklusiv gestalten: Religion, Gender und Kultur im Fokus“ wurde von einem Team aus ExpertInnen für inklusive Bildung erarbeitet. Der Entwurf wurde in zwei Workshops zur Entwicklung von ...
  • Bramann, Christoph (2017-12-13)
    Auf welche Weise offenbart sich der Einfluss bildungsadministrativer Vorgaben und fachwissenschaftlicher Diskurse im Geschichtsschulbuch? Die vorliegende Studie geht dieser Frage anhand einer diachronen Längsschnittuntersuchung ...
  • Lichnofsky, Claudia; Pandelejmoni, Enriketa; Stojanov, Darko; Abdullahu, Durim; Vuka, Denis; Bliznakovski, Jovan; Beko, Fabio; Sulstarova, Enis; Kera, Gentiana; Giakoumis, Konstantinos; Kalemaj, Ilir; Pavlović, Aleksandar; Ilić Rajković, Aleksandra; Petroska-Beshka, Violeta; Nikolina Kenig, Nikolina; Stefoska, Irena; Todorov, Petar (Göttingen: Vandenhoek und Ruprecht, 2017-12-06)
    This volume addresses textbooks written in the Albanian language and in use in Albania, Kosovo, Macedonia and Serbia. Political myths and mythical spaces play a key role in shaping processes of identity-building, concepts ...
  • Macgilchrist, Felicitas (2017-12-05)
    This paper reports on a long-term ethnographic discourse analysis of educational publishing in Germany. It traces how textbooks and other curricular materials for history, politics and economics were produced, how decisions ...
  • Bentrovato, Denise (Göttingen: Vandenhoek und Ruprecht, 2017-11-13)
    This study sheds light on the current state of history education in Africa and reflects on its potential to prepare the continent’s learners for the challenges of “learning to live together”. Drawing on an examination of ...
  • Mätzing, Heike Christina; Pollmann, Klaus Erich; Kopitzsch, Wolfgang; Himmelmann, Gerhard; Grebing, Helga; Jarck, Horst-Rüdiger; Kocka, Jürgen; Ludewig, Hans-Ulrich; Harstick, Hans-Peter; Dowe, Dieter; Mayer, Ulrich; Kořalka, Jiří; Bode, Matthias; Sammler, Steffen; Defrance, Corinne; Pfeil, Ulrich; Strobel, Thomas; Fuchs, Eckhardt; Keller, Thomas; Eckhardt (Göttingen: Vandenhoek und Ruprecht, 2017-11-10)
    Der Pädagoge und Historiker Georg Eckert gehörte zu den Persönlichkeiten, die nach den Erfahrungen des Zweiten Weltkriegs einen wesentlichen Beitrag zum demokratischen Neuanfang in der Lehrerbildung und der völkerverbindenden ...
  • Buck, Thomas Martin; Hasberg, Wolfgang; Hinz, Felix; Wilschut, Arie; Cajani, Luigi; Maier, Robert; Tode, Sven; Štimac, Zrinka; Cha, Yongku; Watanabe, Shin; Albers, Helene; Claußen, Susanne; Janus, Richard; Bernhard, Roland (Göttingen: Vandenhoek und Ruprecht, 2017-11)
    Was schreiben Schulbücher zum Thema Reformation? Wie deuten sie das Wirken Martin Luthers? Wie stellen sie die Rolle der katholischen Kirche dar und wie nehmen sich Museen, Romane und andere Manifestationen der Geschichtskultur ...
  • Maier, Robert; Verbytska, Polina; Golczewski, Frank; von Borries, Bodo; Koniukhov, Sergii V.; Larionov, Denis G.; Shoshiashvili, Nodar; Zolyan, Mikayel; Rumyantsev, Sergei; Shevyrev, Alexander; Zakharov, George; Telus, Magdalena; Pawłowska, Agnieszka; Antonov, Andrei (2017-09-12)
    The contributions collected in this volume sprung from the conference “Images of Europe in Transition”, which took place in Kiev from 25 to 26 November 2016. The conference was organised by the Georg Eckert Institute for ...
  • Rath, Imke; Annegarn-Gläß, Michael; Springborn, Matthias; Fischer, Eva; Fiedler, Maik; Bischewski, Marret; Hagemann, Cornelia; Yorulmaz, Engin Deniz (2017-07-07)
    Der vorliegende Band befasst sich exemplarisch mit Methoden und theoretischen Ansätzen, die in aktuellen Arbeiten in der Bildungsmedien- und Bildungsforschung verwendet werden. Konkret wird der Einsatz von der Narrativ-, ...
  • Tribukait, Maren; Baier, Katharina; Grzempa, Hanna; Loukovitou, Antigoni; Sijakovic, Romana; Tettschlag, Nadin; Vuka, Denis (2017-07-03)
    The advancement of digital technology has raised hopes of radical improvements in education. However, teaching and learning in European schools still seem to follow conventional patterns. This study asks how contemporary ...
  • Ghosh, Shreya; Banerjee, Basabi Khan; Stöber, Georg; Naseem, Muhammad Ayaz; Gaul, Anne (New York: Berghahn, 2017-05-11)
    Introduction: Textbooks, Identity Politics and Conflict Lines in South Asia – Muhammad Ayaz Naseem and Georg Stöber; Deconstructing Militarism in Pakistani Textbooks – M. Ayaz Naseem; Identity, Politics and Nation-building ...
  • Sharp, Heather; Hirsch, Sivane; Mc Andrew, Marie; Priester Steding, Elizabeth; Morgan, Katalin Eszter; Hintermann, Christiane; Markom, Christa; Weinhäupl, Heidemarie; Üllen, Sanda; König, Alexander; Bernsen, Daniel; Slopinski, Andreas; Selck, Torsten J. (New York: Berghahn, 2017-05-10)
    Representing Australia’s Involvement in the First World War: Discrepancies between Public Discourses and School History Textbooks from 1916 to 1936 Heather Sharp; The Holocaust in the Textbooks and in the History and ...
  • Müller, Lars (2017-05-04)
    Historic research is predominantly dependent upon access to source materials. However there are wide disparities in the archives of textbook publishers. This guide aims to redress the situation by creating a list of the ...

View more