Georg-Eckert-Institut. Leibniz-Institut für Internationale SchulbuchforschungBentrovato, Denise2017-11-132017-11-132017-11-13978-3-8471-0804-7http://repository.gei.de/handle/11428/263This study sheds light on the current state of history education in Africa and reflects on its potential to prepare the continent’s learners for the challenges of “learning to live together”. Drawing on an examination of school curricula and the experiences of educational stakeholders, it identifies trends in the processes and outcomes of recent curricular revisions, and discerns key challenges relating to the teaching and learning of history across Africa. It scrutinises the position afforded to history within African education systems, and surveys related content and pedagogies. While it identifies African history as a fundamental yet sensitive and controversial subject, it also illustrates examples of present-day curricular strategies aimed at integrating a concern for the promotion of a “culture of peace”.Diese Studie beleuchtet den gegenwärtigen Stand von Geschichtsunterricht in Afrika, mit besonderem Augenmerk auf sein Potential, Schülerinnen und Schüler auf ein friedliches Zusammenleben vorzubereiten. Anhand von Lehrplänen und den Erfahrungen von Bildungspraktikern werden Trends bei Lehrplanüberarbeitungen sowie Herausforderungen für Unterrichtende wie Lernende herausgearbeitet. Nicht zuletzt wird der Frage nachgegangen, welcher Stellenwert dem Fach Geschichte in afrikanischen Bildungssystemen zugemessen wird. Darüber hinaus werden Beispiele aktueller Strategien vorgestellt, das Fach mit seinen oftmals brisanten und umstrittenen Inhalten so zu unterrichten, dass es eine Kultur des Friedens fördert.Online Ressource (PDF-Datei: 91 Seiten; 5,79 MB)engNamensnennung 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/371.32Learning to Live Together in Africa through History Education. An Analysis of School Curricula and Stakeholders’ PerspectivesSchriftenreiheAfricaHistory teachingpeace building